Pytania i odpowiedzi

Jakie masz doświadczenie jako webdesigner?

Pracę przy stronach internetowych rozpocząłem już w 1999 roku. w 2005 roku założyłem własną firmę zajmującą się stronami internetowymi i sprawami z nimi powiązanymi. Działalność gospodarczą prowadzę bez przerw do dnia dzisiejszego. Więcej o mojej historii przeczytasz w zakładce O mnie.

Jakie są koszty związane z projektowaniem strony internetowej?

Cena przygotowania strony internetowej zależy od stopnia złożoności tematu. Każdorazowo przygotowuję wycenę pod określone potrzeby klienta.
Strona internetowa może być małą wizytówką firmową, albo wizytówką firmową z bardzo dużym katalogiem ofertowym.
Zlecenie może obejmować sklep internetowy w podstawowej konfiguracji, która spełni oczekiwania klienta, albo sklep internetowy dostosowany do specjalnych potrzeb zamawiającego.
Poza tym klient może zamówić dodatkowe prace związane z przygotowaniem materiałów graficznych oraz tekstów, co sprawi, że trzeba będzie poświęcić więcej czasu na przygotowanie strony. Dlatego właśnie cena zależy od potrzeb zamawiającego.

Jak długo zajmie stworzenie mojej strony internetowej?

Z reguły mieszczę się w przedziale od 1 do 2 tygodni, aby strona była całkowicie gotowa. Niestety czas będzie dłuży, ponieważ należy wziąć pod uwagę dwie sprawy:
1. Na bieżąco mam zaplanowane w kalendarzu prace, więc nowe zlecenia muszą chwilkę poczekać. Nie jest to długi czas, ale należy mieć tego świadomość, że od ręki nie jestem w stanie rozpocząć pracy przy nowym zleceniu. Za to mogę, i tak też często robię, domówić szczegóły zlecenia, aby gdy nadejdzie odpowiedni moment ostro ruszyć do pracy.
2. Życie nie raz pokazało, że klient potrafi znaczenie wydłużyć czas przygotowania witryny internetowej. Ma to miejsce szczególnie w momencie przygotowania podstawowych materiałów potrzebnych do umieszczenia na stronie. Materiały te potem często są rozbudowywane przeze mnie, aczkolwiek potrzebuję dostać od klienta bazę, choćby przypominającą w większym lub mniejszym stopniu szkic.

Czy oferujesz usługi projektowania responsywnego, aby strona działała na różnych urządzeniach?

Oczywiście! To jest standard już od dłuższego czasu. W dzisiejszych czasach strona internetowa musi być responsywna, inaczej jej właściciel traci większość ruchu.

Jakie technologie wykorzystujesz w swojej pracy?

Strony internetowe przygotowuję na bazie ekosystemu WordPress. Sklepy internetowe także. Wykorzystuję wiele gotowych rozwiązań do WordPress’a, w tym także płatnych.
W zależności od zlecenia tworzę funkcje napisane w języku PHP, które wnoszą funkcjonalności wymagane przez klienta.
Na życzenie zamawiającego tworzę szablon od podstaw lub dostosowuję wskazany. Bardzo dużo działam w sferze wyglądu witryny, czyli tworzę i modyfikuję kod odpowiedzialny typowo za wygląd witryny internetowej: HTML, CSS, JavaScript.

Czy mogę zobaczyć portfolio z wcześniejszymi realizacjami?

Tak, moje prace znajdziesz w zakładce Portfolio. Tu mogę dodać, że nie znajdziesz tam wszystkiego, a powodem jest nie tylko upływ czasu i zmiany w biznesach, co opisałem na stronie z moimi pracami. Innym powodem jest rodzaj mojej pracy. Nie tylko tworzę strony od podstaw, wykonuję także różne zlecenia w stylu ratunkowym. Czasami coś przestaje działać po aktualizacji systemu CMS, pluginów lub podniesieniu wersji PHP. Kiedy indziej potrzeba modernizacji strony www, której poprzedni webmaster nie chce się podjąć z jakiś osobistych względów.
No i dochodzi jeszcze praca związana z reanimacją stron internetowych, czyli usuwaniem wszelkich wirusów.

Jak wygląda proces projektowania strony internetowej od początku do końca?

Po zaakceptowaniu mojej wyceny szczegółowo omawiamy wygląd oraz funkcjonalności. Wtedy też poleci do Ciebie pierwsza faktura, opiewająca zazwyczaj na 30% wartości zlecenia.
Następnie przygotowuję projekt, w zależności od specyfiki zlecenia może to być projekt graficzny lub od razu wersja demonstracyjna strony online.
Dalej otrzymuję wszelkie uwagi i sugestie, abym mógł dopracować różne aspekty zlecenia.
Strona internetowa tworzona jest w ukrytym miejscu na moim serwerze. Po jej dopracowaniu otrzymujesz fakturę na pozostałą kwotę, a ja przenoszę witrynę na wskazany serwer.

Czy oferujesz usługi SEO - optymalizacji pod wyszukiwarki?

Tak, tworzone strony internetowe od razu przygotowywane są z myślą o wyszukiwarkach internetowych. Poza tym na życzenie mogę przejrzeć stronę klienta i wskazać co i dlaczego warto poprawić, a następnie to wdrożyć. Bardzo często takie zabiegi SEO potrafią znacząco poprawić pozycje strony www w wynikach szukania, i są to takie nie wymagające użycia specjalnych technik lub dużej przebudowy witryny internetowej.

Czy mogę liczyć na wsparcie po zakończeniu projektu?

Tak, po uruchomieniu strony internetowej pracuję dalej ze swoimi klientami w zależności od pojawiających się u nich potrzeb. To może być praca związana z prowadzeniem aktualności lub z technicznymi aktualizacjami strony.
Poza tym biznesy się rozwijają, świat pędzi do przodu, więc pojawiają się także potrzeby stworzenia nowej funkcjonalności na stronie internetowej lub wdrożenia jakiejś integracji.

Czy oferujesz usługi tworzenia treści na stronę internetową?

Tak. Bardzo często treści dostarczone od klienta redaguję. Poza tym rozbudowuję treści z małych podesłanych przez klienta zajawek, do opisów zawierających różne szczegóły i aspekty danego zagadnienia. Tu ważna informacja – do tego typu pracy potrzebuję otrzymać od klienta bazę, czyli informacje podstawowe do dalszej obróbki. Jest tak, ponieważ nie wiem czym klient chce się podzielić prezentując swoją ofertę.
Prowadzę także aktualności firmowe przygotowując nie tylko teksty, lecz także materiały graficzne.

Jakie są preferowane metody płatności i harmonogram płatności?

Na wszystkie prace wystawiam fakturę VAT. Płatność najczęściej podzielona jest na dwie faktury. Pierwsza w wysokości 30% w momencie akceptacji mojej wyceny, druga gdy klient zaakceptuje przygotowaną stronę internetową.

Czy mogę być zaangażowany w proces projektowania strony i wprowadzać własne sugestie?

Tak, a nawet powiem dobitniej – tego od Ciebie oczekuję!
Najpierw zbieram informacje o potrzebach zamawiającego, jakie funkcjonalności powinna posiadać strona www i jak wyglądać. Następnie po przygotowaniu projektu graficznego lub wersji demonstracyjnej online oczekuję sugestii i uwag co do dalszym korekt.

Jakie są możliwości rozbudowy i aktualizacji strony w przyszłości?

Strona internetowa to nie jest rzeźba, więc w zależności od Twoich potrzeb można bardzo dużo zmienić. To mogą być drobiazgi w szacie graficznej lub też i cała szata. Możesz też potrzebować dodać jakąś mniejszą funkcjonalność, albo wdrożyć integrację z systemami zewnętrznymi (np. faktury, nowe dodatkowe systemy płatności, aktualizowanie stanów i cen ze swoim programem magazynowo-księgowym).

Czy przeprowadzasz testy użyteczności i wydajności strony przed jej uruchomieniem?

Tak, strony internetowe testuję nie tylko organoleptyczne, czyli przeglądając na różnych urządzeniach, ale też testuję przy użyciu stosownych programów, które dokładnie wskażą newralgiczne punkty.

Czy oferujesz usługi utrzymania i aktualizacji strony po jej uruchomieniu?

Tak, to mogą być aktualizacje techniczne związane z postępującym rozwojem systemu CMS i pluginów. Poza tym oferuję także aktualizację treści związanych z ofertą, jak też prowadzenie bloga firmowego.

Czy strona będzie zoptymalizowana pod kątem szybkości ładowania i wydajności?

Tak, ponieważ jest to bardzo ważny element nowoczesnej strony internetowej. Wyszukiwarka Google już od dawna bierze także pod uwagę szybkość wczytywania witryny. Jest to jeden z wielu aspektów ocenianej witryny, mający wpływ na jej pozycje w wynikach szukania.

Jakie są możliwości zabezpieczenia strony przed atakami i włamaniami?

Tworząc stronę internetową wdrażam dodatkowe zabezpieczenia, o których informuję klienta. Poza tym przekazuję zestaw rad, jak należy działać, aby zachować bezpieczeństwo witryny.

Czy mogę liczyć na pomoc w zakresie wyboru domeny i hostingu?

Tak, wskazuję sprawdzone firmy hostingowe, pomagam w wyborze serwera, no i doradzam odnośnie domeny. Dobra nazwa domeny jest kluczowa. Niestety ja swoją domenę zamawiałem w połowie 2005 roku. Wtedy za dużo nie myślało się o jej brzmieniu. Obecnie uprościłbym samą domenę, ale to jest temat na inną rozmowę 🙂

Jakie metody komunikacji preferuje podczas realizacji projektu?

Moi klienci bardzo cenią sobie bezpośredni kontakt podczas pierwszych spotkań. Wynikać to może z doświadczeń tych klientów z różnymi usługodawcami, którzy nie zawsze działają rzetelnie. Może dlatego też klienci potrzebują się upewnić, że twórca ich strony internetowej prezentuje sobą określony poziom, że czuje ich biznes i można się z nim dogadać. Co również istotne, że jest on niejako pod ręką, bo prowadzi swoją firmę czasami prawie po sąsiedzku.

Ale nie zawsze jest potrzebny bezpośredni kontakt. Z niektórymi klientami nie widziałem się na oczy, wszystko omawiamy telefonicznie podczas tak zwanej burzy mózgów, lub wymieniając korespondencję elektroniczną.

Czy można liczyć na szkolenie dotyczące zarządzania treścią na stronie?

Tak i zazwyczaj takie szkolenie to nieodzowny element przygotowania strony internetowej.
Każdy z nas prowadzi określony biznes, który uwarunkowany jest stosowną wiedzą i większym lub mniejszym doświadczeniem. Nie można wymagać od ludzi, którzy nie zajmują się tworzeniem stron internetowych, aby biegle poruszali się w tej materii. Dlatego zawsze cierpliwie szkolę z obsługi.

Jakie są możliwości integracji z systemami płatności online?

Praktycznie każdy większy operator płatności elektronicznych posiada integrację z systemem WordPress (czyli tym na którym opieram swoje strony internetowe) lub pluginem od e-commerce. Dlatego wdrożenie nie powinno stanowić problemu.

Jakie są możliwości wdrożenia formularzy kontaktowych i newsletterów na stronie?

Na życzenie klienta tworzę bardzo rozbudowane formularze kontaktowe, składające się z wielu pól, kroków lub pól wyświetlanych w zależności od wcześniejszego wyboru.
To samo dotyczy newsletterów – na potrzeby klienta wdrażam taką funkcjonalność, aby klient mógł sam gromadzić bazę subskrybentów i obsługiwać wysyłkę emaili.

Czy strona będzie posiadać własny panel administracyjny?

Tak, praktycznie każda tworzona przeze mnie strona internetowa posiada panel administracyjny do łatwej edycji treści.
Zdaję sobie sprawę, że panel administracyjny jest prosty, lecz dla wielu moich klientów to zupełna nowość, więc szkolenie z obsługi jest zawarte w cenie.

Czy oferujesz usługi tworzenia wideo lub animacji do wykorzystania na stronie?

Tworzeniem filmów wideo się nie zajmuję. Oferuję za to eleganckie animowane wstawki, czyli uproszczone animacje oparte na wektorach, które nie zajmują wiele pamięci. Przykład widzisz na mojej stronie w nagłówku. Zdarza się, że do takich animacji wykorzystuję grafikę bitmapową, czyli wycinki realnych obiektów.

Czy są możliwości wdrożenia funkcji e-commerce na stronie?

Tak, zajmuję również tworzeniem sklepów internetowych, które posiadają wszelkie wymagane funkcjonalności, od obsługi klientów, zleceń, poprzez integrację z systemami płatności elektronicznych lub z oprogramowaniem fakturowo-magazynowym.
Na specjalne potrzeby przygotowuję również bardzo zaawansowane produkty, gdzie można określać nie tylko proste atrybuty jak kolor i rozmiar, lecz atrybuty związane z kolejno wybranymi cechami oraz na bieżąco liczone ceny w zależności od wybranych przez klienta opcji. Przykładowo klient może wybrać sposób nadruku, następnie określić wysokość i szerokość oraz wpisać swój tekst. Wtedy sklep sam policzy cenę dostosowując ją do wybranych cech i wielkości (powierzchnia, ilość znaków, ilość dodatków etc.).

Jakie są możliwości dostosowania strony do różnych języków?

Istnieją dwa sprawdzone sposoby, oba są programowe, aczkolwiek w jednym sami tłumaczymy generując wersje językowe dla wybranych podstron, a w drugim robi to za nas automat. Oczywiście wersja automatyczna jest dodatkowo płatna, uzależniona od ilości języków oraz przetłumaczonych znaków. Cennika nie podaję, ponieważ to narzędzie pochodzi od firmy zewnętrznej, a ceny ulegają zmianom.

Czy strona będzie zgodna z przepisami dotyczącymi ochrony danych osobowych, takimi jak RODO?

Tak, umieszczam stosowną klauzulę i zwracam klientom uwagę na potrzebę prawną w tym zakresie. Jednakże nie jestem specjalistą od prawa, dlatego zawsze dodaję, aby dostosować i zweryfikować RODO we własnym zakresie, ponieważ zapisy, które umieszczę na stronie mogą nie pokrywać wszystkich spraw związanych z prowadzonym przez klienta biznesem.

Czy można liczyć na wsparcie w zakresie promocji strony w mediach społecznościowych?

Tak. Zajmuję się prowadzeniem wpisów w mediach społecznościowych, pomagam także w uruchomieniu reklamy na wybranych platformach społecznościowych.
Wpisy w mediach społecznościowych najczęściej pokrywają się z tymi dodawanymi w aktualnościach firmowych klienta, które także przygotowuję.

Jakie są możliwości wdrożenia systemu blogowego lub forum na stronie?

System WordPress na którym stawiam strony posiada wbudowany mechanizm do prowadzenia aktualności. Pozostaje kwestia dopracowania ich wyglądu do Twoich potrzeb oraz przeszkolenia.
Natomiast forum to zewnętrzny mechanizm, lecz może stanowić on integralną część strony, nie musi być odrębnym oprogramowaniem. To oznacza, że wszystkim – ustawieniami forum, wpisami oraz użytkownikami, zarządzasz w jednym miejscu – w panelu administracyjnym swojej strony.