Darmowe zdjęcia na stronę internetową

4 marca 2016 | Po godzinach - Wszystkie wpisy, Poradnik | 5 Komentarze

Dobre zdjęcie czyni cuda? Prawie! 🙂

  • Zdjęcie potrafi przyciągnąć uwagę.
  • Może zachęcić do przyjrzenia się treści do której się odnosi.
  • Dodatkowo podkreśli pewne cechy produktu lub usługi.
  • Może też wywołać odpowiednie emocje. Spece od sprzedaży powiadają, że ludzie kupują emocje, nie fakty. No, przynajmniej większość ludzi 😉
  • Poza tym znacznie podnosi wizualną jakość strony internetowej.
  • Sumując powyższe punkty można utworzyć kolejny – zwiększa się sprzedaż firmy.

Oczywiście tak zadziała dobrze dobrane i dobrej jakości zdjęcie.

blank

Czasami klienci przyznają mi się, że wykorzystywali na swoich stronach zdjęcia skopiowane z innych witryn. W tym momencie uświadamiam ich co grozi za korzystanie ze zdjęć bez zgody autora.
Słyszałem o kilku przypadkach, gdy autor zdjęcia zgłosił się z pretensjami do właściciela strony na której znajdowały się bezprawnie umieszczone jego zdjęcia. Najczęściej ludzie dogadywali się wykorzystując zasady barteru. Jednak nie zawsze tak było.

Jeden ze znanych mi przypadków skończył się zatrudnieniem prawnika i rozesłaniem kilkunastu pism do osób, które na aukcjach Allegro wykorzystały zdjęcia bez zgody.
Pismo zawierało prośbę o uiszczenie dość wysokiej opłaty za wykorzystanie zdjęć – kilkaset złotych za jedno zdjęcie. Pismo dobrze przygotowane uwzględniało koszty poniesione za profesjonalnie przygotowanie zdjęcia (i faktycznie były to zdjęcia najwyższej jakości), jak również potencjalne straty wynikłe z bezprawnego użycia plus oczywiście wynagrodzenie dla adwokata. Korespondencja dodatkowo podparta paragrafami z dopiskiem, że w przypadku braku porozumienia sprawa trafi do sądu.
Warto dodać, że sprawa bez dwu zdań wygrana na korzyść pokrzywdzonego. I ludzie płacili, nie mieli wyjścia.

Miałem też przypadek, gdzie jeden z moich klientów wyjaśniał, że wykorzystał cudzą fotografię, lecz przecież podpisał kto jest jej właścicielem, więc nie widział problemu w kwestii prawa. To niestety jest żaden punkt obrony i właściciel zdjęcia może domagać się rekompensaty.

Czy można legalnie za darmo zdobyć odpowiednie zdjęcie na stronę internetową?

Pomyślisz, że jedyne wyjście to zrobienie zdjęcia samemu lub kupowanie w serwisach stokowych, przykładowo www.fotolia.com
Nie, jest inne rozwiązanie, znacznie przyjemniejsze z punktu widzenia ekonomicznego 🙂
Istnieje sporo serwisów udostępniających zdjęcia za darmo.
Zdjęcia zazwyczaj rozpowszechniane są na licencji CC, czyli Creative Commons.

Istnieje kilka podstawowych licencji Creative Commons. Różnice polecają na możliwości wykorzystywania zdjęć głównie pod względem możliwości użycia komercyjnego, modyfikacji czy dalszego udostępniania.
Poniżej małe podsumowanie poszczególnych licencji, których interpretacja jest dość prosta. Warto zaznaczyć, że licencje nawarstwiają się, a to oznacza, że przez dodawanie kolejnych członów nazwy zmniejsza się zasięg możliwych sposobów wykorzystywania zdjęcia.

CC0

Możesz zwielokrotniać, zmieniać, rozpowszechniać i wykonywać utwór, nawet w celu komercyjnym bez pytania o zgodę.
Osoba, która opatrzyła utwór tym oświadczeniem, przekazała go do domeny publicznej, zrzekając się wykonywania wszelkich praw do utworu wynikających z prawa autorskiego, włączając w to wszelkie prawa powiązane i prawa pokrewne, w zakresie dozwolonym przez prawo, na obszarze całego świata.
Padło słowo utwór, ponieważ licencje CC nie ograniczają się wyłącznie do zdjęć. Można na ich zasadach rozpowszechniać różne materiały – muzykę, obrazy, filmy, teksty. Bywają też programy komputerowe, lecz w znacznie mniejszym zakresie, co wynika ze specyfiki licencji CC.

CC BY

Uznanie autorstwa
Pliki objęte tą licencją można wykorzystywać komercyjnie i niekomercyjnie, można zmieniać, tworzyć nowe dzieła na ich podstawie, rozpowszechniać pod warunkiem uznania autorstwa. Utwór trzeba oznaczyć, wskazać autora, czyli podpisać.

CC BY-SA

Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach
Pliki objęte tą licencją można wykorzystywać w projektach komercyjnych, zmieniać, tworzyć nowe dzieła na jego podstawie, pod warunkiem uznania autorstwa oraz dalszego udostępniania utworu na tych samych warunkach, czyli na tej samej licencji.
Widać tu nawarstwianie o którym wcześniej wspomniałem, czyli dochodzi kolejne ograniczenie.

CC BY-NC

Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne
Pliki udostępniane na tej licencji można wykorzystywać tak, jak te objęte licencją CC BY z tą różnicą, że wykluczone jest wykorzystanie komercyjne.

CC BY-ND

Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych
Materiały objęte tą licencją można dowolnie wykorzystywać, udostępniać i dzielić się nimi w sposób niekomercyjny i komercyjny, ale nie wolno ich modyfikować. Co za tym idzie, są to takie materiały, które mogą służyć ilustracji, zamieszczeniu jako tło, lecz nie mogą stać się elementem projektu, zostać na przykład przycięte lub dopracowane kolorystycznie.

CC BY-NC-SA

Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Na tych samych warunkach
Pliki objęte tą licencją można wykorzystywać dokładnie tak, jak te udostępniane jako CC BY-SA z tą różnicą, że jedynie w projektach niekomercyjnych.

CC BY-NC-ND

Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych
Pliki objęte tą licencją wykorzystywać można jak te oznaczone jako CC BY-ND, jednak jedynie w niekomercyjnych projektach.

Mogłoby się wydawać, że darmowe zdjęcia to alternatywa dla niskobudżetowych projektów lub też dla amatorskich witryn. Wg mnie śmiało można darmowe zdjęcia wykorzystywać na stronach firmowych. Tu głównie mam na myśli ilustracje dla aktualności oraz różnych publikacji informacyjnych związanych z działaniami firmy. Natomiast jeśli chodzi o główne materiały reklamowe to skorzystałbym z serwisów stokowych jak Fotolia. Mamy wysoką jakość oraz pewność co do praw autorskich.

Minusy darmowych zdjęć:

  • Zdjęcia gorzej opisane i słabo skategoryzowane.
    To znaczy, że trzeba się naszukać, oj trzeba. Czyli płacimy naszym czasem – to nie jest naciągany wniosek.
    Opłacalne jest wykorzystanie darmowych zdjęć, jeśli nie dysponujemy budżetem na nie, tak więc płacimy naszym czasem przeznaczonym na znalezienie fotki.
    Tu niestety serwisy z płatnymi zdjęciami wygrywają, ponieważ mają one zazwyczaj dobrze wyselekcjonowane i opisane zdjęcia, a przysłowiowe 99% ich zasobów to fotki wysokiej jakości.
    W płatnych serwisach też przyjdzie nam poświęcić trochę czasu, ale zazwyczaj znalezienie odpowiedniego zdjęcia trwa tam znacznie krócej.
  • Słabsza jakość zdjęć.
    Nie wszystkie darmowe fotki są kiepskie, duża część z nich jest wysokiej jakości, jednakże będziemy przebijać się przez ogół materiałów, a większość jest raczej przeciętna, co także wydłuża poszukiwania.
  • Wymagany podpis zdjęcia.
    Warto zauważyć, że wszystkie wersje CC z rozszerzeniem BY wymagają umieszczenia informacji o autorze utworu.
  • Prawa do wizerunku osoby na zdjęciu
    W żadnym wypadku licencja CC nie wpływa na prawa do wizerunku lub prywatności. Należy zwrócić uwagę na obiekt znajdujący się na zdjęciu. Ktoś może nie życzyć sobie rozpowszechniania swojego wizerunku lub wizerunku swojej własności. Tylko w specyficznych warunkach można publicznie umieszczać zdjęcia ludzi bez ich zgody (najważniejsze to osoby publiczne oraz zgromadzenia większej ilości osób w miejscu publicznym). Jeśli korzystamy ze zdjęcia udostępnianego na licencji Creative Commons na którym prezentowane są wizerunki osób, należy zwrócić uwagę na opis fotki, kto jest na zdjęciu, czy wyraził zgodę, gdzie zostało zrobione itd.

Także do końca nie jest wcale tak różowo jeśli chodzi o darmowe zdjęcia, choć tragedii też nie ma i często można posiłkować się tego typu fotkami.

Warto też zwrócić uwagę, że podczas wyszukiwania zdjęć w niektórych serwisach wyniki wyszukiwań bardzo często podzielone są na 2 części: zdjęcia darmowe oraz zdjęcia premium, a te są płatne, o czym się szybko zorientujemy klikając na takim 🙂

Poniżej lista serwisów z darmowymi zdjęciami, a jeśli znasz jakiś którego nie ma na tej liście podziel się jego adresem w komentarzu.

https://www.flickr.com/creativecommons/

http://pl.freeimages.com/

https://commons.wikimedia.org/

http://www.stockvault.net/

https://unsplash.com/

http://www.splitshire.com/

https://pixabay.com/

http://www.stockvault.net/

http://www.morguefile.com/

https://www.pexels.com/

http://www.sitebuilderreport.com/stock-up

http://beststockphotofree.com/

https://visualhunt.com/

http://search.creativecommons.org/

https://picjumbo.com/

http://pickupimage.com/

http://pl.freepik.com/

http://www.publicdomainpictures.net/

http://skuawk.com/

http://www.pdpics.com/

http://publicdomainarchive.com/

Autor tekstu:

Autor tekstu:

Tomasz Bartosiewicz - Ojciec dyrektor

Ojciec bo pełni funkcję taty dla dwójki cudownych dusz, a dyrektor, bo jest szefem w ITB Vega 😉
Co mnie kręci: świat technologii oraz jak można go użytecznie wykorzystywać, maratony w basenie, wędrówki po starych górach, robienie zdjęć.
Mieszkam i pracuję w Bydgoszczy, ale wykonuję sporo prac zdalnych. Jeśli szukasz kogoś do stworzenia strony internetowej lub do jej aktualizacji, zadzwoń, z przyjemnością porozmawiam o Twoich potrzebach
507 96 11 46

5 komentarzy

  1. Annija

    Dzięki za poręczną listę, jest w czym wybierać! Widzę, że są tu i duże serwisy i malutkie, to dodam od siebie taki właśnie okruszek:
    http://kaboompics.com/

  2. Anton

    dorzucę cegiełkę
    http://www.gratisography.com
    sporo śmiesznych fotek, karykatur, wszystkie ekstra jakości

  3. Igor

    dzięki!
    dobra lista, przyda sie
    dorzucam skitterphoto.com
    tu też darmóweczki 🙂

  4. Irka

    Dzięki za sporą listę! Fakt, że znaleźć coś specyficznego do jakiejś oferty często trudno znaleźć, ale fotkę ogólną która uatrakcyjni tekst jest w miarę łatwo. Fajne darmowe zdjęcia z podróży są tutaj http://jaymantri.com/

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Po godzinach

Empatia człowieka VS empatia sztucznej inteligencji

Empatia człowieka VS empatia sztucznej inteligencji

Dziś podczas pracy przy kodzie ChatGPT znowu zaczął mnie przepraszać za swoje pomyłki i tak mi się skojarzyło, jakie to AI jest kulturalne i nie ma przerostu ego. Jakiś czas temu wpadły mi w oko badania dotyczące poczucia empatii u swojego rozmówcy. Niestety nie pamiętam gdzie to wyczytałem, a chodziło o eksperyment, podczas którego grupę badanych osób skierowano na wywiad lekarski online. Część z lekarzy to byli ludzie z krwi i kości, a część AI wymodelowana pod tego typu działania. Badani oczywiście nie wiedzieli z kim mają do czynienia, a na koniec otrzymali ankietę do wypełnienia, w której były pytania również o empatię.

Wielkie zmiany w pozycjonowaniu stron internetowych

Wielkie zmiany w pozycjonowaniu stron internetowych

Można to śmiało nazwać rewolucją, a zbliża się ona wielkimi krokami. Niektórzy spece od SEO zaczynają to zauważać i czasami gdzieś w sieci można spotkać ciekawe analizy. Wynika z nich, że strony www, którymi się opiekują piszący, przyciągają duży ruch, który jest niewspółmiernie wielki do środków jakie włożono w linkowanie. I to jest najbardziej zaskakujące, ten stosunek działań do efektów, zwłaszcza pod kątem linkowania.

Ghost in the Machine, IBM NorthPole, zasobożerność procesów myślowych i kreatywność sztucznej inteligencji

Ghost in the Machine, IBM NorthPole, zasobożerność procesów myślowych i kreatywność sztucznej inteligencji

Tytuł wpisu to zbiór tematów, które przy niedzieli mnie naszyły, a że pod czaszką kipi kreatywność, to pozwalam jej się wydostać przy pomocy klawiatury. A i że kocham muzykę wszelkiej maści, to dziś się też podzielę pewnym smacznym kąskiem, który idealnie pasuje do mojego pisania o sztucznej inteligencji i jej zagrożeniach wynikających z jej rozwoju, bo i o tym też wspomnę.

Przyszłość WordPress, czyli najpopularniejszego systemu CMS na planecie Ziemia

Przyszłość WordPress, czyli najpopularniejszego systemu CMS na planecie Ziemia

Zastanawiasz się może nad przyszłością WordPress’a? Pewnie nie. No chyba, że twój biznes oparty jest o tworzenie lub obsługę stron internetowych i czasami sprawdzasz czy twoje narzędzia mają potencjał w przyszłości. Albo może jesteś amatorem, który dzierga strony wieczorowo i sprawdzasz czy ten WordPress jeszcze długo pociągnie. A może ktoś Ci stawia stronę na WordPress’ie i chcesz dowiedzieć się czy długo ona podziała? Jeśli zastanawiasz się nad przyszłością WordPress’a to zapraszam do lektury.

CSS before i after dla Google są za ścianą

CSS before i after dla Google są za ścianą

Na oficjalnym profilu Google na platformie X pojawił się wpis „Zalecamy, aby nie dodawać znaczących treści ani symboli za pomocą pseudoelementów CSS ::before i ::after”. Spece z Google stwierdzają, że takie treści nie mogą być wykorzystywane do indeksowania stron. Jako ciekawostkę można dodać, że nie jest to zmiana w działaniu wyszukiwarki Google. Została ona po prostu wspomniana w dokumentacji.