Narzędzia Google do oceny stron internetowych

10 stycznia 2017 | Po godzinach - Wszystkie wpisy, Poradnik | 2 Komentarze

Jakiś czas temu Google uruchomiło nowe narzędzie do przetestowania witryny. Dokładniej było to gdzieś w pierwszej połowie ubiegłego roku. Tak, tak, czas pędzi jak szalony. Ale pomyślałem, że pomimo upływu czasu warto o nim nadmienić, ponieważ ostatnio jeden z klientów właśnie o nie mnie zagadywał.

Narzędzie jest dostępne pod adresem:
testmysite.thinkwithgoogle.com

Służy ono… no właśnie do czego? Wg mnie jest to tylko cukierek, ale niektórzy twierdzą, że służy głównie do przetestowania mobilność witryny.
I tu wsadzę kij w mrowisko – niestety, lecz nie głównie do mobilności tylko do ogólnego wyłapania słabych punktów naszej witryny www.

Narzędzie jest bardzo wygodne w obsłudze, proste i czytelne. Ale według mnie niewiele wnosi do tematu. To taki cukierek.
Aczkolwiek pozwala wygenerować raport, który można przedstawić klientowi. Taki ładny i kolorowy, robi wrażenie i jeśli dodamy do tego nasze mądre wywody to wrażenie będzie spotęgowane, tylko klient musi umić angielski 😉 bo tak raport prezentowany na stronie jak i otrzymany w emailu jest w języku angielskim.
Poniżej kilka zrzutów ekranu. Analizując stronę otrzymujemy różne wskazówki.

Jest to cukierek, ponieważ wskazówki są ogólne, wręcz są to takie bardzo ogólne drogowskazy.
Google od kilku lat oferuje tą samą usługę, ale nie w tak ładnej oprawie wizualnej. Jest to PageSpeed Insights:

developers.google.com/speed/pagespeed/insights

I poniżej dwa widoki, jeden ogólny, drugi po rozwinięciu wybranej pozycji raportu:

Ciekawostka, że Google odjął punkty za własną usługę Google Analytics!
Niestety jako autor witryny nie jestem w stanie nic z tym zrobić, ale sądzę że nie ma to faktycznego wpływu na rzeczywistą ocenę jakości mojej strony przez algorytmy Google.

W PageSpeed Insights uzyskamy identyczne treści, ale ze wskazaniem co dokładniej doskwiera naszej stronie. Czyli uzyskamy listę plików wraz z ich lokalizacją.
I to jest właśnie dobre narzędzie, a nie ględzenie: Minify JavaScript. Co mi po takim komunikacie? No dobrze, mam zmniejszyć pliki JS, ale które, wszystkie? To istne szaleństwo przy dużych witrynach, sprawdzenie wszystkich plików pochłonie mnóstwo czasu.

Tak więc cukierek zostawiam na boku, szkoda czasu na korzystanie z tej usługi Google.
Można jedynie zastanawiać się jaki był powód przygotowania drugiego narzędzia, skoro pierwsze jest bardzo dobre i wystarczyło przygotować dla niego nową szatę graficzną.

Na koniec dodam, że te 90 punktów dla komputerów to wynik bardzo zacny. Przykładowo: www.tvn.pl w momencie publikacji tego tekstu ma 64, www.tvp 63, www.premier.gov.pl 59, www.nbp.pl 49, www.onet.pl 62.
Ale prawda jest też taka, że nie każdy przejmuje się tą punktacją. Wygląda, że wielkie marki oraz instytucje mają to w… no gdzieś tam 😉

Tymczasem mankamenty, które wskazuje PageSpeed Insights w dużej części są łatwe do wyeliminowania, a mają bezpośredni wpływ na szybkość działania strony. Google już jakiś czas oficjalnie informuje, że na pozycje w wynikach szukania wpływa także szybkość ładowania witryny. Dlatego warto zadbać o dobry wynik.

Aczkolwiek są sytuacje, gdy potrzebujemy na stronie prezentować zdjęcia w wysokiej jakości, czyli pliki JPG w słabej kompresji, za co Google oczywiście obniży punktację. I właśnie do takiego jednego mojego obrazka przyczepił się PageSpeed Insights. To tytułowa ilustracja z witającymi się ludzikami. Nie chciałem, aby obrazek był słabej jakości, choć na ile to było możliwe skompresowałem go.

Autor tekstu:

Autor tekstu:

Tomasz Bartosiewicz - Ojciec dyrektor

Ojciec bo pełni funkcję taty dla dwójki cudownych dusz, a dyrektor, bo jest szefem w ITB Vega 😉
Co mnie kręci: świat technologii oraz jak można go użytecznie wykorzystywać, maratony w basenie, wędrówki po starych górach, robienie zdjęć.
Mieszkam i pracuję w Bydgoszczy, ale wykonuję sporo prac zdalnych. Jeśli szukasz kogoś do stworzenia strony internetowej lub do jej aktualizacji, zadzwoń, z przyjemnością porozmawiam o Twoich potrzebach
507 96 11 46

2 komentarze

  1. Tomasz Bartosiewicz

    Dzięki! No niestety z czasem jest krucho, bo jest co robić 🙂
    Do pisania ostatnio to prawie z przymusu siadam. Brzmi strasznie, ale taka jest prawda. Czasu nie nakradniesz…

  2. Anton

    No jak klient nie umi 😉 angielskiego to tym bardziej taki raport zrobi wrażenie!
    Bardzo fajne porównanie, no i oczywiście podsumowanie.
    Lubię te twoje wywody, szkoda że tak rzadko piszesz. Trzymam kciuki aby wena i czas służyły!

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Po godzinach

Wyszukiwarka Bing + AI = Coś niespotykanego!

Wyszukiwarka Bing + AI = Coś niespotykanego!

Jest taki tort, który zwie się wyszukiwarki internetowe. Microsoft chciał chapnąć z niego większy kawałek. Zapewne firma widziała okazję na zmniejszenie dominacji Google. Na początku roku, bo to jakoś w lutym było, Microsoft ogłosił uruchomienie ChatGPT w swojej wyszukiwarce Bing. Oczywiście wszystko dostępne tylko we własnej przeglądarce Edge. Upłynęło kilka miesięcy, można ocenić skutki – co wyszło z tego połączenia?

Google potwierdza – Jakość treści ma kluczowe znaczenie w SEO

Google potwierdza – Jakość treści ma kluczowe znaczenie w SEO

Jak wynika z niedawnej dyskusji pomiędzy Johnem Muellerem i Garym Illyesem z zespołu Google Search Relations, jakość to krytyczny czynnik wpływający na niemal każdy aspekt wyszukiwania. Podczas niedawnego podcastu „Search Off the Record” oboje zagłębili się w rolę jakości we wszystkim, od indeksowania po ranking stron internetowych w wynikach szukania.

ChatGPT chory na demencję starczą?

ChatGPT chory na demencję starczą?

Z różnych stron świata użytkownicy ChatGPT donoszą o coraz gorszej jakości generowanych przez sztuczną inteligencję odpowiedzi. Wygląda to dosłownie tak, jakby AI po prostu głupiało. To jakby człowiek w pierwszym stadium otępienia starczego. Każdy, kto ma dość częstą sposobność do korzystania z ChatGPT mógł zauważyć tą słabnącą jakość odpowiedzi.

WordPress & AI

WordPress & AI

Sztuczna inteligencja wchodzi wszędzie gdzie się da. Wręcz pcha się, choć w sumie lepsze określenie to, że jest popychana, bo to ludzie ją wpychają. Powstały już generatory stron oparte o AI, gdzie określasz swój biznes, a automatyczny kreator w bardzo krótkim czasie przygotuje całą stronę. WordPress, jako najpopularniejszy na naszej planecie system CMS także ma dodatki AI.