Narzędzia Google do oceny stron internetowych

10 stycznia 2017 | Po godzinach - Wszystkie wpisy, Poradnik | 2 Komentarze

Jakiś czas temu Google uruchomiło nowe narzędzie do przetestowania witryny. Dokładniej było to gdzieś w pierwszej połowie ubiegłego roku. Tak, tak, czas pędzi jak szalony. Ale pomyślałem, że pomimo upływu czasu warto o nim nadmienić, ponieważ ostatnio jeden z klientów właśnie o nie mnie zagadywał.

Narzędzie jest dostępne pod adresem:
testmysite.thinkwithgoogle.com

Służy ono… no właśnie do czego? Wg mnie jest to tylko cukierek, ale niektórzy twierdzą, że służy głównie do przetestowania mobilność witryny.
I tu wsadzę kij w mrowisko – niestety, lecz nie głównie do mobilności tylko do ogólnego wyłapania słabych punktów naszej witryny www.

Narzędzie jest bardzo wygodne w obsłudze, proste i czytelne. Ale według mnie niewiele wnosi do tematu. To taki cukierek.
Aczkolwiek pozwala wygenerować raport, który można przedstawić klientowi. Taki ładny i kolorowy, robi wrażenie i jeśli dodamy do tego nasze mądre wywody to wrażenie będzie spotęgowane, tylko klient musi umić angielski 😉 bo tak raport prezentowany na stronie jak i otrzymany w emailu jest w języku angielskim.
Poniżej kilka zrzutów ekranu. Analizując stronę otrzymujemy różne wskazówki.

Jest to cukierek, ponieważ wskazówki są ogólne, wręcz są to takie bardzo ogólne drogowskazy.
Google od kilku lat oferuje tą samą usługę, ale nie w tak ładnej oprawie wizualnej. Jest to PageSpeed Insights:

developers.google.com/speed/pagespeed/insights

I poniżej dwa widoki, jeden ogólny, drugi po rozwinięciu wybranej pozycji raportu:

Ciekawostka, że Google odjął punkty za własną usługę Google Analytics!
Niestety jako autor witryny nie jestem w stanie nic z tym zrobić, ale sądzę że nie ma to faktycznego wpływu na rzeczywistą ocenę jakości mojej strony przez algorytmy Google.

W PageSpeed Insights uzyskamy identyczne treści, ale ze wskazaniem co dokładniej doskwiera naszej stronie. Czyli uzyskamy listę plików wraz z ich lokalizacją.
I to jest właśnie dobre narzędzie, a nie ględzenie: Minify JavaScript. Co mi po takim komunikacie? No dobrze, mam zmniejszyć pliki JS, ale które, wszystkie? To istne szaleństwo przy dużych witrynach, sprawdzenie wszystkich plików pochłonie mnóstwo czasu.

Tak więc cukierek zostawiam na boku, szkoda czasu na korzystanie z tej usługi Google.
Można jedynie zastanawiać się jaki był powód przygotowania drugiego narzędzia, skoro pierwsze jest bardzo dobre i wystarczyło przygotować dla niego nową szatę graficzną.

Na koniec dodam, że te 90 punktów dla komputerów to wynik bardzo zacny. Przykładowo: www.tvn.pl w momencie publikacji tego tekstu ma 64, www.tvp 63, www.premier.gov.pl 59, www.nbp.pl 49, www.onet.pl 62.
Ale prawda jest też taka, że nie każdy przejmuje się tą punktacją. Wygląda, że wielkie marki oraz instytucje mają to w… no gdzieś tam 😉

Tymczasem mankamenty, które wskazuje PageSpeed Insights w dużej części są łatwe do wyeliminowania, a mają bezpośredni wpływ na szybkość działania strony. Google już jakiś czas oficjalnie informuje, że na pozycje w wynikach szukania wpływa także szybkość ładowania witryny. Dlatego warto zadbać o dobry wynik.

Aczkolwiek są sytuacje, gdy potrzebujemy na stronie prezentować zdjęcia w wysokiej jakości, czyli pliki JPG w słabej kompresji, za co Google oczywiście obniży punktację. I właśnie do takiego jednego mojego obrazka przyczepił się PageSpeed Insights. To tytułowa ilustracja z witającymi się ludzikami. Nie chciałem, aby obrazek był słabej jakości, choć na ile to było możliwe skompresowałem go.

Autor tekstu:

Autor tekstu:

Tomasz Bartosiewicz - Ojciec dyrektor

Ojciec bo pełni funkcję taty dla dwójki cudownych dusz, a dyrektor, bo jest szefem w ITB Vega 😉
Co mnie kręci: świat technologii oraz jak można go użytecznie wykorzystywać, maratony w basenie, wędrówki po starych górach, robienie zdjęć.
Mieszkam i pracuję w Bydgoszczy, ale wykonuję sporo prac zdalnych. Jeśli szukasz kogoś do stworzenia strony internetowej lub do jej aktualizacji, zadzwoń, z przyjemnością porozmawiam o Twoich potrzebach
507 96 11 46

2 komentarze

  1. Tomasz Bartosiewicz

    Dzięki! No niestety z czasem jest krucho, bo jest co robić 🙂
    Do pisania ostatnio to prawie z przymusu siadam. Brzmi strasznie, ale taka jest prawda. Czasu nie nakradniesz…

  2. Anton

    No jak klient nie umi 😉 angielskiego to tym bardziej taki raport zrobi wrażenie!
    Bardzo fajne porównanie, no i oczywiście podsumowanie.
    Lubię te twoje wywody, szkoda że tak rzadko piszesz. Trzymam kciuki aby wena i czas służyły!

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Po godzinach

Empatia człowieka VS empatia sztucznej inteligencji

Empatia człowieka VS empatia sztucznej inteligencji

Dziś podczas pracy przy kodzie ChatGPT znowu zaczął mnie przepraszać za swoje pomyłki i tak mi się skojarzyło, jakie to AI jest kulturalne i nie ma przerostu ego. Jakiś czas temu wpadły mi w oko badania dotyczące poczucia empatii u swojego rozmówcy. Niestety nie pamiętam gdzie to wyczytałem, a chodziło o eksperyment, podczas którego grupę badanych osób skierowano na wywiad lekarski online. Część z lekarzy to byli ludzie z krwi i kości, a część AI wymodelowana pod tego typu działania. Badani oczywiście nie wiedzieli z kim mają do czynienia, a na koniec otrzymali ankietę do wypełnienia, w której były pytania również o empatię.

Wielkie zmiany w pozycjonowaniu stron internetowych

Wielkie zmiany w pozycjonowaniu stron internetowych

Można to śmiało nazwać rewolucją, a zbliża się ona wielkimi krokami. Niektórzy spece od SEO zaczynają to zauważać i czasami gdzieś w sieci można spotkać ciekawe analizy. Wynika z nich, że strony www, którymi się opiekują piszący, przyciągają duży ruch, który jest niewspółmiernie wielki do środków jakie włożono w linkowanie. I to jest najbardziej zaskakujące, ten stosunek działań do efektów, zwłaszcza pod kątem linkowania.

Ghost in the Machine, IBM NorthPole, zasobożerność procesów myślowych i kreatywność sztucznej inteligencji

Ghost in the Machine, IBM NorthPole, zasobożerność procesów myślowych i kreatywność sztucznej inteligencji

Tytuł wpisu to zbiór tematów, które przy niedzieli mnie naszyły, a że pod czaszką kipi kreatywność, to pozwalam jej się wydostać przy pomocy klawiatury. A i że kocham muzykę wszelkiej maści, to dziś się też podzielę pewnym smacznym kąskiem, który idealnie pasuje do mojego pisania o sztucznej inteligencji i jej zagrożeniach wynikających z jej rozwoju, bo i o tym też wspomnę.

Przyszłość WordPress, czyli najpopularniejszego systemu CMS na planecie Ziemia

Przyszłość WordPress, czyli najpopularniejszego systemu CMS na planecie Ziemia

Zastanawiasz się może nad przyszłością WordPress’a? Pewnie nie. No chyba, że twój biznes oparty jest o tworzenie lub obsługę stron internetowych i czasami sprawdzasz czy twoje narzędzia mają potencjał w przyszłości. Albo może jesteś amatorem, który dzierga strony wieczorowo i sprawdzasz czy ten WordPress jeszcze długo pociągnie. A może ktoś Ci stawia stronę na WordPress’ie i chcesz dowiedzieć się czy długo ona podziała? Jeśli zastanawiasz się nad przyszłością WordPress’a to zapraszam do lektury.

CSS before i after dla Google są za ścianą

CSS before i after dla Google są za ścianą

Na oficjalnym profilu Google na platformie X pojawił się wpis „Zalecamy, aby nie dodawać znaczących treści ani symboli za pomocą pseudoelementów CSS ::before i ::after”. Spece z Google stwierdzają, że takie treści nie mogą być wykorzystywane do indeksowania stron. Jako ciekawostkę można dodać, że nie jest to zmiana w działaniu wyszukiwarki Google. Została ona po prostu wspomniana w dokumentacji.