Responsywna strona to taka, która dostosowuje ułożenie i wielkość swojej treści do wielkości ekranu na którym jest przeglądana. Oznacza to, że układ bloków z główną treścią i menu oraz ich wielkość ulega automatycznej zmienianie w zależności czy stronę oglądamy na tradycyjnym monitorze, komórce lub tablecie.
Celem responsywnych stron jest zwiększenie ich użyteczności. Przykładowo łatwiej przegląda się stronę na małym ekranie smartfona, gdy boczna kolumna z menu i dodatkowymi blokami zostanie przeniesiona pod główny tekst. Dzięki temu całą szerokość ekranu smartfona mamy wypełnioną tekstem wybranej podstrony, a poniżej jeden pod drugim ułożone są w blokach dodatkowe treści. Taki układ maksymalnie podnosi czytelność publikowanej na stronie treści.
W przeciwieństwie do tego tradycyjna strona jest wyświetlona w całości i na małym ekranie widzimy przeskalowaną pełną jej wersję, co sprawia, że wszystkie teksty i obrazki są malutkie, co znacznie utrudnia przeglądanie strony.
Responsywna strona nie oznacza wersji mobilnej strony internetowej. To jest inne zagadnienie. Responsywna to ta, która dostosowuje się do wielkości ekranu, a jej adres www pozostaje bez zmian. Natomiast wersja mobilna to jest druga – zupełnie inna wersja strony internetowej, przygotowana specjalnie dla urządzeń mobilnych. Wersja mobilna posiada swój unikalny adres www, przykładowo m.testowa-domena.pl.
Dlaczego teraz tyle o tym się mówi? Głównie za sprawką Google. W kwietniu 2015 roku Google oficjalnie wprowadziło zmiany w algorytmie swojej wyszukiwarki. Od tego momentu witryny dostosowane do urządzeń mobilnych osiągają wyższe pozycje w wynikach szukania. Ale w wynikach szukania na urządzeniach mobilnych.
Pozycjonowanie stron wyszukiwanych za pomocą komputerów stacjonarnych i laptopów pozostaje bez zmian.
Koszt przygotowania wersji mobilnej strony jest znacznie większy od wersji responsywnej. Wersja mobilna to dodatkowa strona internetowa umieszczona pod innym adresem, a więc jest to duży nakład pracy. Natomiast wersja responsywna posiada dodatkowy kod, który zarządza wielkością i układem treści w zależności od wielkości ekranu. Jeśli chodzi o czasochłonność to wersja responsywna całkowicie wygrywa na tym polu i dla typowych stron firmowych jest całkowicie wystarczającym rozwiązaniem.
Warto podkreślić, że w Polsce w grudniu 2015 ilość użytkowników korzystających z urządzeń mobilnych oscyluje na poziomie 20%. Jest to spora wartość, która sukcesywnie wzrasta i dlatego warto posiadać stronę responsywną.
0 komentarzy