Responsywna strona internetowa

18 grudnia 2015 | Po godzinach - Wszystkie wpisy, Poradnik | 0 komentarzy

Responsywna strona to taka, która dostosowuje ułożenie i wielkość swojej treści do wielkości ekranu na którym jest przeglądana. Oznacza to, że układ bloków z główną treścią i menu oraz ich wielkość ulega automatycznej zmienianie w zależności czy stronę oglądamy na tradycyjnym monitorze, komórce lub tablecie.

responsyw

Celem responsywnych stron jest zwiększenie ich użyteczności. Przykładowo łatwiej przegląda się stronę na małym ekranie smartfona, gdy boczna kolumna z menu i dodatkowymi blokami zostanie przeniesiona pod główny tekst. Dzięki temu całą szerokość ekranu smartfona mamy wypełnioną tekstem wybranej podstrony, a poniżej jeden pod drugim ułożone są w blokach dodatkowe treści. Taki układ maksymalnie podnosi czytelność publikowanej na stronie treści.
W przeciwieństwie do tego tradycyjna strona jest wyświetlona w całości i na małym ekranie widzimy przeskalowaną pełną jej wersję, co sprawia, że wszystkie teksty i obrazki są malutkie, co znacznie utrudnia przeglądanie strony.

Responsywna strona nie oznacza wersji mobilnej strony internetowej. To jest inne zagadnienie. Responsywna to ta, która dostosowuje się do wielkości ekranu, a jej adres www pozostaje bez zmian. Natomiast wersja mobilna to jest druga – zupełnie inna wersja strony internetowej, przygotowana specjalnie dla urządzeń mobilnych. Wersja mobilna posiada swój unikalny adres www, przykładowo m.testowa-domena.pl.

Dlaczego teraz tyle o tym się mówi? Głównie za sprawką Google. W kwietniu 2015 roku Google oficjalnie wprowadziło zmiany w algorytmie swojej wyszukiwarki. Od tego momentu witryny dostosowane do urządzeń mobilnych osiągają wyższe pozycje w wynikach szukania. Ale w wynikach szukania na urządzeniach mobilnych.
Pozycjonowanie stron wyszukiwanych za pomocą komputerów stacjonarnych i laptopów pozostaje bez zmian.

Koszt przygotowania wersji mobilnej strony jest znacznie większy od wersji responsywnej. Wersja mobilna to dodatkowa strona internetowa umieszczona pod innym adresem, a więc jest to duży nakład pracy. Natomiast wersja responsywna posiada dodatkowy kod, który zarządza wielkością i układem treści w zależności od wielkości ekranu. Jeśli chodzi o czasochłonność to wersja responsywna całkowicie wygrywa na tym polu i dla typowych stron firmowych jest całkowicie wystarczającym rozwiązaniem.

Warto podkreślić, że w Polsce w grudniu 2015 ilość użytkowników korzystających z urządzeń mobilnych oscyluje na poziomie 20%. Jest to spora wartość, która sukcesywnie wzrasta i dlatego warto posiadać stronę responsywną.

Autor tekstu:

Autor tekstu:

Tomasz Bartosiewicz - Ojciec dyrektor

Ojciec bo pełni funkcję taty dla dwójki cudownych dusz, a dyrektor, bo jest szefem w ITB Vega 😉
Co mnie kręci: świat technologii oraz jak można go użytecznie wykorzystywać, maratony w basenie, wędrówki po starych górach, robienie zdjęć.
Mieszkam i pracuję w Bydgoszczy, ale wykonuję sporo prac zdalnych. Jeśli szukasz kogoś do stworzenia strony internetowej lub do jej aktualizacji, zadzwoń, z przyjemnością porozmawiam o Twoich potrzebach
507 96 11 46

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Po godzinach

Empatia człowieka VS empatia sztucznej inteligencji

Empatia człowieka VS empatia sztucznej inteligencji

Dziś podczas pracy przy kodzie ChatGPT znowu zaczął mnie przepraszać za swoje pomyłki i tak mi się skojarzyło, jakie to AI jest kulturalne i nie ma przerostu ego. Jakiś czas temu wpadły mi w oko badania dotyczące poczucia empatii u swojego rozmówcy. Niestety nie pamiętam gdzie to wyczytałem, a chodziło o eksperyment, podczas którego grupę badanych osób skierowano na wywiad lekarski online. Część z lekarzy to byli ludzie z krwi i kości, a część AI wymodelowana pod tego typu działania. Badani oczywiście nie wiedzieli z kim mają do czynienia, a na koniec otrzymali ankietę do wypełnienia, w której były pytania również o empatię.

Wielkie zmiany w pozycjonowaniu stron internetowych

Wielkie zmiany w pozycjonowaniu stron internetowych

Można to śmiało nazwać rewolucją, a zbliża się ona wielkimi krokami. Niektórzy spece od SEO zaczynają to zauważać i czasami gdzieś w sieci można spotkać ciekawe analizy. Wynika z nich, że strony www, którymi się opiekują piszący, przyciągają duży ruch, który jest niewspółmiernie wielki do środków jakie włożono w linkowanie. I to jest najbardziej zaskakujące, ten stosunek działań do efektów, zwłaszcza pod kątem linkowania.

Ghost in the Machine, IBM NorthPole, zasobożerność procesów myślowych i kreatywność sztucznej inteligencji

Ghost in the Machine, IBM NorthPole, zasobożerność procesów myślowych i kreatywność sztucznej inteligencji

Tytuł wpisu to zbiór tematów, które przy niedzieli mnie naszyły, a że pod czaszką kipi kreatywność, to pozwalam jej się wydostać przy pomocy klawiatury. A i że kocham muzykę wszelkiej maści, to dziś się też podzielę pewnym smacznym kąskiem, który idealnie pasuje do mojego pisania o sztucznej inteligencji i jej zagrożeniach wynikających z jej rozwoju, bo i o tym też wspomnę.

Przyszłość WordPress, czyli najpopularniejszego systemu CMS na planecie Ziemia

Przyszłość WordPress, czyli najpopularniejszego systemu CMS na planecie Ziemia

Zastanawiasz się może nad przyszłością WordPress’a? Pewnie nie. No chyba, że twój biznes oparty jest o tworzenie lub obsługę stron internetowych i czasami sprawdzasz czy twoje narzędzia mają potencjał w przyszłości. Albo może jesteś amatorem, który dzierga strony wieczorowo i sprawdzasz czy ten WordPress jeszcze długo pociągnie. A może ktoś Ci stawia stronę na WordPress’ie i chcesz dowiedzieć się czy długo ona podziała? Jeśli zastanawiasz się nad przyszłością WordPress’a to zapraszam do lektury.

CSS before i after dla Google są za ścianą

CSS before i after dla Google są za ścianą

Na oficjalnym profilu Google na platformie X pojawił się wpis „Zalecamy, aby nie dodawać znaczących treści ani symboli za pomocą pseudoelementów CSS ::before i ::after”. Spece z Google stwierdzają, że takie treści nie mogą być wykorzystywane do indeksowania stron. Jako ciekawostkę można dodać, że nie jest to zmiana w działaniu wyszukiwarki Google. Została ona po prostu wspomniana w dokumentacji.