Pliki cookies

12 stycznia 2016 | Po godzinach - Wszystkie wpisy, Poradnik | 4 Komentarze

Co pewien czas ludzie podpytują – a po kiego grzyba męczą mnie te paskudne komunikaty o plikach cookies?
Od jakiegoś czasu jest to istna plaga, to prawie jak klątwa internetu 😉

ciasteczka

Nie dziwię się, że wielu ludzi narzeka, bo każdorazowo musi klikać w 'zamknij’, chyba że im nie przeszkadza dodatkowy pasek który przysłania główną treść strony internetowej.
Aczkolwiek czasami bywają patenciarze z kosmosu, którzy umieszczają informacje o korzystaniu z cookies w postaci wyskakującego dużego okienka, dodając do tego jakąś fajną grafikę prawdziwych ciastek.
Można ich podsumować krótko – mistrzowie markietingu!
Tak, dobrze czytasz – markietingu…

A tę klątwę zafundowali jajogłowi z Unii Europejskiej, którzy modyfikując prawo chcieli uchronić obywateli przed oszustami oraz podglądaczami internetowymi, którzy wykorzystują pliki cookies do niecnych celów. Dzięki temu od marca 2013 roku mamy dodatkowe śmieci na stronach internetowych.
Całkiem możliwe, że twórcy chcieli zwrócić uwagę na fakt plików cookies i możliwości ich niecnego wykorzystania.
Ale równie dobrze można by podejść do tematu motoryzacji i zacząć systematycznie w mediach rozgłaszać: samochody mogą być wykorzystywane do zamachów terrorystycznych, do przewożenia narkotyków i porwanych ludzi.

Zmiany w prawie dotyczące informowania o wykorzystaniu plików cookies to przysłowiowe wylewanie dziecka z kąpielą. Pliki cookies wykorzystywane są od lat, od początku ery internetowej, gdy tylko pojawiły się bardziej zaawansowane przeglądarki internetowe. Pierwsze prce nad cookies to rok 1994.

Pliki cookies to bardzo pomocna technologia. Są to małe, wręcz mikroskopijne pliki tekstowe zapisywane przez twoją przeglądarkę internetową na twoim komputerze podczas odwiedzin stron internetowych. Pliki cookies służą na kilku płaszczyznach:

  • Do gromadzenia danych statystycznych dotyczących odwiedzin witryny internetowej, oczywiście dla jej właściciela. Dzięki 'ciasteczkom’ jesteś zidentyfikowany i program gromadzący dane o odwiedzinach może zakwalifikować cię jako nowego czy powracającego odwiedzającego stronę. Poza tym można prześledzić w jaki sposób ludzie poruszają się po stronie. Oczywiście bez gromadzenia danych personalnych.
  • Poza tym możemy zalogować się na wybranej stronie, przykładowo na FaceBook’u. Dzięki cookies nie musimy co kliknięcie na kolejnej podstronie na nowo wpisywać loginu i hasła, ponieważ serwer dogaduje się z naszą przeglądarką, która pokazuje mu odpowiedni plik cookie. W ten sposób jesteśmy identyfikowani.
  • Czasami na stronach są różne mechanizmy dostosowujące, na przykład wybór palety kolorystycznej, obrazków w tle etc. To też może bazować na plikach cookies.
  • Ale dzięki plikom cookies może wydać się nam, że jesteśmy śledzeni! Co w pewnym stopniu ma miejsce, ale nie jest to w żaden sposób wchodzenie z butami do naszego domu. To tylko chwyt marketingowy, to przypomnienie: hej kliencie, a może jednak skusisz się na ten produkt? Przykładowo, gdy szukamy czegoś na Allegro, a następnie przeglądamy inne strony internetowe, które wyświetlają linki sponsorowane Google, to ujrzeć możemy produkty, którymi byliśmy wcześniej zainteresowani.

Dla mnie jedyne zagrożenie korzystania z plików cookies to spaskudzenie niespodzianki przez ten ostatni opisany wyżej punkt. Chciałem kiedyś kupić bieliznę na prezent żonie, tak więc przeglądałem różne oferty na stronach internetowych. Po czym żona usiadła do komputera i zgadnijcie jakie reklamy zaczęły ją prześladować? 🙂

Autor tekstu:

Autor tekstu:

Tomasz Bartosiewicz - Ojciec dyrektor

Ojciec bo pełni funkcję taty dla dwójki cudownych dusz, a dyrektor, bo jest szefem w ITB Vega 😉
Co mnie kręci: świat technologii oraz jak można go użytecznie wykorzystywać, maratony w basenie, wędrówki po starych górach, robienie zdjęć.
Mieszkam i pracuję w Bydgoszczy, ale wykonuję sporo prac zdalnych. Jeśli szukasz kogoś do stworzenia strony internetowej lub do jej aktualizacji, zadzwoń, z przyjemnością porozmawiam o Twoich potrzebach
507 96 11 46

4 komentarze

  1. Tomasz Bartosiewicz

    Badziewie jest ogromne, to fakt. Ale prawem wymagane badziewie.
    Nie ma co walczyć z wiatrakami. Lepiej jest ludzi uświadamiać. W końcu kiedyś i urzędnicy pójdą po rozum do głowy…

    A informacja, że „lubimy ciasteczka” jest sympatyczniejsza i powabniejsza niż prosty pasek z komunikatem o korzystaniu z plików cookies. I zachęca też do kliknięcia i ukrycia tej informacji, przez co strona staje się czytelniejsza, bo żaden pasek jej nie przysłania.
    Dlatego ja jetem zwolennikiem tego typu rozwiązań, zamiast choćby najmniejszych prostych pasków.

  2. Mirabelka

    A ja dalej nie mogę przyzwyczaić się do tego badziewia.
    Paski lub prostokątne większe bloki z informacjami, że mamy, stosujemy czy lubimy ciasteczka, a czasami jakieś wyskakujące okienka zasłaniające pół strony.
    Zwariować można, paskudztwo, bezguście, utrudnianie życia ludziom.
    Czy musi mnie to atakować?

  3. Tomasz Bartosiewicz

    Absurdy co jakiś czas się zdarzają, przykładowo w USA złodziej włamuje się do domu, łapie za rozebrany kontakt elektryczny, w wyniku czego złodzieja porządnie prąd pieści. Następnie złodziej składa skargę do sądu, ten mu przyznaje rację i wysokie odszkodowanie. To akurat z palca wyssane, ale jakiś czas temu czytałem o różnych podobnych kosmicznie idiotycznych sprawach sądowych w Stanach, gdzie napastnik udaje ofiarę i wygrywa, a prawdziwy poszkodowany musi mu jeszcze płacić duże, a czasami ogromne odszkodowanie.

    W wypadku akcji z plikami cookies najlepsze rozwiązanie to po prostu rozszerzenie strony opisującej po co te ciasteczka o informacje związane z potencjalnym śledzeniem przez FaceBook’a, jak również przez Google, o ile mamy podpięte statystki Analytics. Wcale nie zdziwiłbym się, gdy Google korzystało z tego patentu podobnie do FaceBook’a.

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Po godzinach

Empatia człowieka VS empatia sztucznej inteligencji

Empatia człowieka VS empatia sztucznej inteligencji

Dziś podczas pracy przy kodzie ChatGPT znowu zaczął mnie przepraszać za swoje pomyłki i tak mi się skojarzyło, jakie to AI jest kulturalne i nie ma przerostu ego. Jakiś czas temu wpadły mi w oko badania dotyczące poczucia empatii u swojego rozmówcy. Niestety nie pamiętam gdzie to wyczytałem, a chodziło o eksperyment, podczas którego grupę badanych osób skierowano na wywiad lekarski online. Część z lekarzy to byli ludzie z krwi i kości, a część AI wymodelowana pod tego typu działania. Badani oczywiście nie wiedzieli z kim mają do czynienia, a na koniec otrzymali ankietę do wypełnienia, w której były pytania również o empatię.

Wielkie zmiany w pozycjonowaniu stron internetowych

Wielkie zmiany w pozycjonowaniu stron internetowych

Można to śmiało nazwać rewolucją, a zbliża się ona wielkimi krokami. Niektórzy spece od SEO zaczynają to zauważać i czasami gdzieś w sieci można spotkać ciekawe analizy. Wynika z nich, że strony www, którymi się opiekują piszący, przyciągają duży ruch, który jest niewspółmiernie wielki do środków jakie włożono w linkowanie. I to jest najbardziej zaskakujące, ten stosunek działań do efektów, zwłaszcza pod kątem linkowania.

Ghost in the Machine, IBM NorthPole, zasobożerność procesów myślowych i kreatywność sztucznej inteligencji

Ghost in the Machine, IBM NorthPole, zasobożerność procesów myślowych i kreatywność sztucznej inteligencji

Tytuł wpisu to zbiór tematów, które przy niedzieli mnie naszyły, a że pod czaszką kipi kreatywność, to pozwalam jej się wydostać przy pomocy klawiatury. A i że kocham muzykę wszelkiej maści, to dziś się też podzielę pewnym smacznym kąskiem, który idealnie pasuje do mojego pisania o sztucznej inteligencji i jej zagrożeniach wynikających z jej rozwoju, bo i o tym też wspomnę.

Przyszłość WordPress, czyli najpopularniejszego systemu CMS na planecie Ziemia

Przyszłość WordPress, czyli najpopularniejszego systemu CMS na planecie Ziemia

Zastanawiasz się może nad przyszłością WordPress’a? Pewnie nie. No chyba, że twój biznes oparty jest o tworzenie lub obsługę stron internetowych i czasami sprawdzasz czy twoje narzędzia mają potencjał w przyszłości. Albo może jesteś amatorem, który dzierga strony wieczorowo i sprawdzasz czy ten WordPress jeszcze długo pociągnie. A może ktoś Ci stawia stronę na WordPress’ie i chcesz dowiedzieć się czy długo ona podziała? Jeśli zastanawiasz się nad przyszłością WordPress’a to zapraszam do lektury.

CSS before i after dla Google są za ścianą

CSS before i after dla Google są za ścianą

Na oficjalnym profilu Google na platformie X pojawił się wpis „Zalecamy, aby nie dodawać znaczących treści ani symboli za pomocą pseudoelementów CSS ::before i ::after”. Spece z Google stwierdzają, że takie treści nie mogą być wykorzystywane do indeksowania stron. Jako ciekawostkę można dodać, że nie jest to zmiana w działaniu wyszukiwarki Google. Została ona po prostu wspomniana w dokumentacji.