Dobre menu na stronie internetowej

27 lipca 2016 | Po godzinach - Wszystkie wpisy, Poradnik | 0 komentarzy

Przechodząc od razu do rzeczy – dobre menu na stronie internetowej to takie, które zawiera najważniejsze elementy, a nie przytłacza ich ilością. Naczelna, wręcz święta zasada głosi:
Menu jest drogowskazem, a nie mapą!

pletwy

Warto pamiętać, że ludzi bardzo zniechęca przytłoczenie informacją, której obecnie i tak jest nadmiar. Przełóż to na swoją stronę -> jeśli internauta jest przytłoczony / zniechęcony to odbija się to na user experience, czyli taka osoba odnosi złe wrażenie podczas odwiedzin strony, a które to złe wrażenie przekłada się także w stosunku do osób czy firmy stojącej za stroną.

Prócz tego takie mocno rozbudowane menu utrudnia podejmowanie wyborów, a internauta który błądzi po stronie może znowu popaść w zniechęcenie. Błądzi, bo przecież wybiera niewłaściwe podstrony. Interesującym porównaniem jest nawiązanie do pani Magdy Gessler, która zawsze upraszcza menu. Jednym z głównych powodów jej działania jest fakt, że zbyt wielkie menu utrudnia klientom wybranie potrawy do zamówienia.

Można spojrzeć na stronę internetową z punktu widzenia internauty i spróbować sobie wyobrazić jak wybiera kolejne podstrony. Choć nie zawsze udaje się to w pełni obiektywnie, ponieważ każdy z nas posiada swoje przyzwyczajenia. Dlatego warto podpytać różnych osób o sposób nawigacji na naszej stronie – czy mogą szybko trafić do treści, których oczekują.

Co zrobić jeśli posiadamy wiele ważnych podstron w naszym serwisie internetowym? Należy je grupować dając do nich dostęp krokowy. Poniżej przykład z istniejącej strony www.meduza.org.pl

meduza-kursy

Właściciel posiada wiele kursów, które są pogrupowane. Wiele z tych kursów jest ważnych, jednakże w menu zostały wyciągnięte tylko główne grupy kursów w formie rozwijanego menu. Natomiast dla dodatkowego ułatwienia nawigacji, po wejściu do kursu z wybranej grupy pojawia się z lewej strony pomocnicze menu, które zawiera odsyłacze do wszystkich kursów z danej grupy. Obok obrazek ilustrujący to pomocnicze menu widoczne na stronie kursu.

Drugi kluczowy aspekt dobrego menu także związany jest z prostotą – należy upraszczać nazwy pozycji zawartych w menu.
Ponownie skorzystam ze strony Meduzy, aby podać dobry przykład. Zamiast „Kursy nurkowania rekreacyjne” w menu użyliśmy określenia „Rekreacyjne”, a dopiero po wejściu na stronę pojawia się pełna nazwa. Zauważ, że pozycja menu pomimo uproszczenia nadal jasno wskazuje co internauta znajdzie na wskazanej podstronie.

Trzeci element dobrego menu na stronach internetowych to… no kto zgadnie? Oczywiście ponownie upraszczanie! Upraszczanie po trzykroć 🙂
Tym razem chodzi o uproszczenie menu w wersji na telefony komórkowe. Gdy samo menu jak i rozwijanych pozycji jest dużo, warto wyłączyć wyświetlanie rozwijanych pozycji. Internauta przeglądający stronę na telefonie po kliknięciu w menu przechodzi na podstronę, a tam znajduje klarowne przyciski wyboru dalszych pozycji. Oczywiście ma to zastosowanie w przypadku rozbudowanego menu.

meduza-menu

Także i tu mogę przytoczyć przykład Meduzy. Możesz to sprawdzić nawet na komputerze z dużym ekranem – mocno zmniejsz okno przeglądarki aby uzyskać wersję jaką internauta zobaczy na telefonie komórkowym, obok zrzut ekranu.
Następnie kliknij w „Kursy nurkowania”. Nie zobaczysz rozwiniętego menu tylko stronę z płytkami, które także obrazowo poprzez zdjęcia sugerują wybrany rodzaj kursów.

Na końcu warto rozważyć przyklejenie menu do górnej krawędzi przeglądarki w czasie przesuwania ekranu. I znowu wykorzystam Meduzę, wejdź na stronę główną, przewiń ją do stopki i spójrz na górną krawędź, znajdziesz tam przyklejone menu. Ono zawsze jest pod ręką, to bardzo wygodne rozwiązanie.

Jeśli posiadasz stronę internetową spójrz na nią proszę przez pryzmat tego co opisałem. Może znajdziesz coś, co warto usprawnić. Usprawnić w tym wypadku oznacza uprościć.

Zdjęcie tytułowe tego wpisu nie nawiązuje do idei menu, tylko do strony, którą wykorzystałem aby zademonstrować dobre praktyki tworzenia menu. A na zdjęciu oczywiście nóżki autora tego wpisu 🙂

Autor tekstu:

Autor tekstu:

Tomasz Bartosiewicz - Ojciec dyrektor

Ojciec bo pełni funkcję taty dla dwójki cudownych dusz, a dyrektor, bo jest szefem w ITB Vega 😉
Co mnie kręci: świat technologii oraz jak można go użytecznie wykorzystywać, maratony w basenie, wędrówki po starych górach, robienie zdjęć.
Mieszkam i pracuję w Bydgoszczy, ale wykonuję sporo prac zdalnych. Jeśli szukasz kogoś do stworzenia strony internetowej lub do jej aktualizacji, zadzwoń, z przyjemnością porozmawiam o Twoich potrzebach
507 96 11 46

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Po godzinach

Wielkie zmiany w pozycjonowaniu stron internetowych

Wielkie zmiany w pozycjonowaniu stron internetowych

Można to śmiało nazwać rewolucją, a zbliża się ona wielkimi krokami. Niektórzy spece od SEO zaczynają to zauważać i czasami gdzieś w sieci można spotkać ciekawe analizy. Wynika z nich, że strony www, którymi się opiekują piszący, przyciągają duży ruch, który jest niewspółmiernie wielki do środków jakie włożono w linkowanie. I to jest najbardziej zaskakujące, ten stosunek działań do efektów, zwłaszcza pod kątem linkowania.

Ghost in the Machine, IBM NorthPole, zasobożerność procesów myślowych i kreatywność sztucznej inteligencji

Ghost in the Machine, IBM NorthPole, zasobożerność procesów myślowych i kreatywność sztucznej inteligencji

Tytuł wpisu to zbiór tematów, które przy niedzieli mnie naszyły, a że pod czaszką kipi kreatywność, to pozwalam jej się wydostać przy pomocy klawiatury. A i że kocham muzykę wszelkiej maści, to dziś się też podzielę pewnym smacznym kąskiem, który idealnie pasuje do mojego pisania o sztucznej inteligencji i jej zagrożeniach wynikających z jej rozwoju, bo i o tym też wspomnę.

Przyszłość WordPress, czyli najpopularniejszego systemu CMS na planecie Ziemia

Przyszłość WordPress, czyli najpopularniejszego systemu CMS na planecie Ziemia

Zastanawiasz się może nad przyszłością WordPress’a? Pewnie nie. No chyba, że twój biznes oparty jest o tworzenie lub obsługę stron internetowych i czasami sprawdzasz czy twoje narzędzia mają potencjał w przyszłości. Albo może jesteś amatorem, który dzierga strony wieczorowo i sprawdzasz czy ten WordPress jeszcze długo pociągnie. A może ktoś Ci stawia stronę na WordPress’ie i chcesz dowiedzieć się czy długo ona podziała? Jeśli zastanawiasz się nad przyszłością WordPress’a to zapraszam do lektury.

CSS before i after dla Google są za ścianą

CSS before i after dla Google są za ścianą

Na oficjalnym profilu Google na platformie X pojawił się wpis „Zalecamy, aby nie dodawać znaczących treści ani symboli za pomocą pseudoelementów CSS ::before i ::after”. Spece z Google stwierdzają, że takie treści nie mogą być wykorzystywane do indeksowania stron. Jako ciekawostkę można dodać, że nie jest to zmiana w działaniu wyszukiwarki Google. Została ona po prostu wspomniana w dokumentacji.

Wyszukiwarka Bing + AI = Coś niespotykanego!

Wyszukiwarka Bing + AI = Coś niespotykanego!

Jest taki tort, który zwie się wyszukiwarki internetowe. Microsoft chciał chapnąć z niego większy kawałek. Zapewne firma widziała okazję na zmniejszenie dominacji Google. Na początku roku, bo to jakoś w lutym było, Microsoft ogłosił uruchomienie ChatGPT w swojej wyszukiwarce Bing. Oczywiście wszystko dostępne tylko we własnej przeglądarce Edge. Upłynęło kilka miesięcy, można ocenić skutki – co wyszło z tego połączenia?