Dobre menu na stronie internetowej

27 lipca 2016 | Po godzinach - Wszystkie wpisy, Poradnik | 0 komentarzy

Przechodząc od razu do rzeczy – dobre menu na stronie internetowej to takie, które zawiera najważniejsze elementy, a nie przytłacza ich ilością. Naczelna, wręcz święta zasada głosi:
Menu jest drogowskazem, a nie mapą!

pletwy

Warto pamiętać, że ludzi bardzo zniechęca przytłoczenie informacją, której obecnie i tak jest nadmiar. Przełóż to na swoją stronę -> jeśli internauta jest przytłoczony / zniechęcony to odbija się to na user experience, czyli taka osoba odnosi złe wrażenie podczas odwiedzin strony, a które to złe wrażenie przekłada się także w stosunku do osób czy firmy stojącej za stroną.

Prócz tego takie mocno rozbudowane menu utrudnia podejmowanie wyborów, a internauta który błądzi po stronie może znowu popaść w zniechęcenie. Błądzi, bo przecież wybiera niewłaściwe podstrony. Interesującym porównaniem jest nawiązanie do pani Magdy Gessler, która zawsze upraszcza menu. Jednym z głównych powodów jej działania jest fakt, że zbyt wielkie menu utrudnia klientom wybranie potrawy do zamówienia.

Można spojrzeć na stronę internetową z punktu widzenia internauty i spróbować sobie wyobrazić jak wybiera kolejne podstrony. Choć nie zawsze udaje się to w pełni obiektywnie, ponieważ każdy z nas posiada swoje przyzwyczajenia. Dlatego warto podpytać różnych osób o sposób nawigacji na naszej stronie – czy mogą szybko trafić do treści, których oczekują.

Co zrobić jeśli posiadamy wiele ważnych podstron w naszym serwisie internetowym? Należy je grupować dając do nich dostęp krokowy. Poniżej przykład z istniejącej strony www.meduza.org.pl

meduza-kursy

Właściciel posiada wiele kursów, które są pogrupowane. Wiele z tych kursów jest ważnych, jednakże w menu zostały wyciągnięte tylko główne grupy kursów w formie rozwijanego menu. Natomiast dla dodatkowego ułatwienia nawigacji, po wejściu do kursu z wybranej grupy pojawia się z lewej strony pomocnicze menu, które zawiera odsyłacze do wszystkich kursów z danej grupy. Obok obrazek ilustrujący to pomocnicze menu widoczne na stronie kursu.

Drugi kluczowy aspekt dobrego menu także związany jest z prostotą – należy upraszczać nazwy pozycji zawartych w menu.
Ponownie skorzystam ze strony Meduzy, aby podać dobry przykład. Zamiast „Kursy nurkowania rekreacyjne” w menu użyliśmy określenia „Rekreacyjne”, a dopiero po wejściu na stronę pojawia się pełna nazwa. Zauważ, że pozycja menu pomimo uproszczenia nadal jasno wskazuje co internauta znajdzie na wskazanej podstronie.

Trzeci element dobrego menu na stronach internetowych to… no kto zgadnie? Oczywiście ponownie upraszczanie! Upraszczanie po trzykroć 🙂
Tym razem chodzi o uproszczenie menu w wersji na telefony komórkowe. Gdy samo menu jak i rozwijanych pozycji jest dużo, warto wyłączyć wyświetlanie rozwijanych pozycji. Internauta przeglądający stronę na telefonie po kliknięciu w menu przechodzi na podstronę, a tam znajduje klarowne przyciski wyboru dalszych pozycji. Oczywiście ma to zastosowanie w przypadku rozbudowanego menu.

meduza-menu

Także i tu mogę przytoczyć przykład Meduzy. Możesz to sprawdzić nawet na komputerze z dużym ekranem – mocno zmniejsz okno przeglądarki aby uzyskać wersję jaką internauta zobaczy na telefonie komórkowym, obok zrzut ekranu.
Następnie kliknij w „Kursy nurkowania”. Nie zobaczysz rozwiniętego menu tylko stronę z płytkami, które także obrazowo poprzez zdjęcia sugerują wybrany rodzaj kursów.

Na końcu warto rozważyć przyklejenie menu do górnej krawędzi przeglądarki w czasie przesuwania ekranu. I znowu wykorzystam Meduzę, wejdź na stronę główną, przewiń ją do stopki i spójrz na górną krawędź, znajdziesz tam przyklejone menu. Ono zawsze jest pod ręką, to bardzo wygodne rozwiązanie.

Jeśli posiadasz stronę internetową spójrz na nią proszę przez pryzmat tego co opisałem. Może znajdziesz coś, co warto usprawnić. Usprawnić w tym wypadku oznacza uprościć.

Zdjęcie tytułowe tego wpisu nie nawiązuje do idei menu, tylko do strony, którą wykorzystałem aby zademonstrować dobre praktyki tworzenia menu. A na zdjęciu oczywiście nóżki autora tego wpisu 🙂

Autor tekstu:

Autor tekstu:

Tomasz Bartosiewicz - Ojciec dyrektor

Ojciec bo pełni funkcję taty dla dwójki cudownych dusz, a dyrektor, bo jest szefem w ITB Vega 😉
Co mnie kręci: świat technologii oraz jak można go użytecznie wykorzystywać, maratony w basenie, wędrówki po starych górach, robienie zdjęć.
Mieszkam i pracuję w Bydgoszczy, ale wykonuję sporo prac zdalnych. Jeśli szukasz kogoś do stworzenia strony internetowej lub do jej aktualizacji, zadzwoń, z przyjemnością porozmawiam o Twoich potrzebach
507 96 11 46

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Po godzinach

Wyszukiwarka Bing + AI = Coś niespotykanego!

Wyszukiwarka Bing + AI = Coś niespotykanego!

Jest taki tort, który zwie się wyszukiwarki internetowe. Microsoft chciał chapnąć z niego większy kawałek. Zapewne firma widziała okazję na zmniejszenie dominacji Google. Na początku roku, bo to jakoś w lutym było, Microsoft ogłosił uruchomienie ChatGPT w swojej wyszukiwarce Bing. Oczywiście wszystko dostępne tylko we własnej przeglądarce Edge. Upłynęło kilka miesięcy, można ocenić skutki – co wyszło z tego połączenia?

Google potwierdza – Jakość treści ma kluczowe znaczenie w SEO

Google potwierdza – Jakość treści ma kluczowe znaczenie w SEO

Jak wynika z niedawnej dyskusji pomiędzy Johnem Muellerem i Garym Illyesem z zespołu Google Search Relations, jakość to krytyczny czynnik wpływający na niemal każdy aspekt wyszukiwania. Podczas niedawnego podcastu „Search Off the Record” oboje zagłębili się w rolę jakości we wszystkim, od indeksowania po ranking stron internetowych w wynikach szukania.

ChatGPT chory na demencję starczą?

ChatGPT chory na demencję starczą?

Z różnych stron świata użytkownicy ChatGPT donoszą o coraz gorszej jakości generowanych przez sztuczną inteligencję odpowiedzi. Wygląda to dosłownie tak, jakby AI po prostu głupiało. To jakby człowiek w pierwszym stadium otępienia starczego. Każdy, kto ma dość częstą sposobność do korzystania z ChatGPT mógł zauważyć tą słabnącą jakość odpowiedzi.

WordPress & AI

WordPress & AI

Sztuczna inteligencja wchodzi wszędzie gdzie się da. Wręcz pcha się, choć w sumie lepsze określenie to, że jest popychana, bo to ludzie ją wpychają. Powstały już generatory stron oparte o AI, gdzie określasz swój biznes, a automatyczny kreator w bardzo krótkim czasie przygotuje całą stronę. WordPress, jako najpopularniejszy na naszej planecie system CMS także ma dodatki AI.